«Я і ковчег, Я і потоп всесвітній»

У Баку відкрилася виставка українського куратора про стан та роль людини у світі

Баку, лютий 2025 року. Простір сучасного мистецтва YARAT представив виставку «Я і ковчег, Я і потоп всесвітній» – амбітний міжнародний проєкт, що об’єднує художниць та художників із Азербайджану, України, Грузії, Литви, Боснії і Герцеговини та Чехії. Костянтин Дорошенко, член української секції Міжнародної асоціації арт-критиків AICA, став першим східноєвропейським куратором, запрошеним YARAT для такої масштабної співпраці.

Проєкт зосереджується на сучасному переосмисленні ідей Сеїда Імадеддіна Насімі – азербайджанського мислителя, поета і суфія XIV століття. Його філософія тотожності людини та всесвіту, свободи духу та усвідомлення себе набуває нового значення на тлі глобальних змін – від воєн і міграцій до деколонізаційних процесів та зловживань інформаційними технологіями.

Як ідея Насімі резонує з сучасністю?

«Я той, кого спостерігають, і спостерігач. Я – світло й темрява, старий і молодий», – писав Насімі ще у XIV столітті.

Сьогодні ця думка перегукується з концепцією взаємопроникності реальностей: людина водночас є частиною світу й творцем цього світу, медіа та повідомленням. Так само, як мистецтво є відображенням епохи, але й здатне її формувати.

Відкриття виставки «Я і ковчег, я і потоп всесвітній». Зліва направо: Тарлан Горчу, Ельтуран Маммадов, Фарах Алакбарі, Улькер Ракович, Костянтин Дорошенко, Младен Мільянович, Орхан Гусейнов, Павла Нікітіна
Відкриття виставки «Я і ковчег, я і потоп всесвітній». Зліва направо: Тарлан Горчу, Ельтуран Маммадов, Фарах Алакбарі, Улькер Ракович, Костянтин Дорошенко, Младен Мільянович, Орхан Гусейнов, Павла Нікітіна

Костянтин Дорошенко пояснює: «Виставку, присвячену переосмисленню інтелектуального спадку Насімі, ми задумали з директоркою YARAT Фарах Алакбарі в 2022 році. В часи найскладніших випробувань російської війни проти України мені було важливо, щоби голоси українських митців звучали в діалозі з митцями інших країн, які зазнали досвіду колонізації, імперіалістичної агресії, чия культура досі недооцінена, але має потенціал збагатити світ новими підходами та відкриттями. Нам є що сказати одне одному й людству. 

Криза людяності вимагає деколонізації знання, виходу з вузького європоцентричного коридору, де надбання навіть Центральної та Східної Європи й Кавказу залишаються скоріш екзотизованим, аніж врахованим. «Все в світі є людина», — писав Насімі, а в суфійській традиції бути людиною — це не факт, але шлях. На виставці «Я і ковчег, я і потоп всесвітній» роботи ведуть глядача емоційним, драматичним шляхом усвідомлення — що означає людська цілісність або відмова від неї, який досвід ми мусимо прийняти, якою є наша відповідальність за себе, планету, власні та міжнародні кордони, якою є вага наших рішень і як свідок водночас завжди є співучасником подій. 

Війна і вимушені міграції, перезбирання себе з уламків, на які доля часом нас розбиває, медійні маніпуляції та інформаційна гігієна, серця, відкриті дружбі попри культурні розбіжності та інклюзія, очищення розуму в прийнятті Любові й Ніщо, катарсис від розуміння безмежності світу кожного, хто відчув себе не володарем, але унікальною складовою симфонії всесвіту -  про всі ці речі проєкт, що відкрився в YARAT Contemporary Art Space. Аплодую команді центру за ініціативу та втілення виставки, бездоганну професійність, делікатність та правдиву людську солідарність. Окремо дякую фонду Trust for Mutual Understanding за резиденцію, яка дала мені можливість працювати над цією виставкою». 

Artist talk учасників виставки. Зліва направо: Орхан Гусейнов, Ельтуран Маммадов, Павла Нікітіна, Костянтин Дорошенко, Младен Мільянович, Тарлан Горчу

Директорка YARAT Фарах Алакбарі додає: «Виставка «Я і ковчег, я і потоп всесвітній» торкається фундаментальних питань стану та ролі людини у світі, являючи собою багатошаровий діалог між філософським спадком Насімі та актуальними викликами. Кураторський проєкт Костянтина Дорошенка в Баку пропонує глядачеві подивитись на сучасність крізь призму взаємозв’язку минулого, сьогодення та майбутнього, нагадуючи про те, що кожен із нас може впливати на оточуючу реальність своїм вибором, реакціями та діями»

Цей проєкт об’єднав 12 митців із шести країн, що представляють різні генерації та художні підходи. Серед них – відомі автори, які створювали роботи спеціально для цієї експозиції.

Тарлан Горчу, Уджал Горчу (Азербайджан), Орхан Гусейнов (Азербайджан), Ельтуран Маммадов (Азерайджан), Алібек Гусейнзаде (Азербайджан), Селім Туран (Азербайджан), Михайло Алексеєнко (Україна), Володимир Будніков (Україна), Влада Ралко (Україна), Павла Нікітіна (Чехія — Україна), Наталія Васадзе, Bouillon Group (Грузія), Младен Мільянович (Боснія і Герцеговина), Рімас Сакалаускас (Литва)

Робота Михайла Алесеєнка «Уламки» в експозиції виставки<br>
Робота Михайла Алесеєнка «Уламки» в експозиції виставки

Мистецтво як інструмент деколонізації

Виставка «Я і ковчег, Я і потоп всесвітній» не просто аналізує сучасні виклики, вона ламає звичні ієрархії знання. В європейській філософській традиції антропоцентризм став домінантою: світ розглядається крізь призму людини як споживача, підкорювача, головного актора.

Натомість, звернення до суфізму та хуруфізму, одним із інтелектуальних лідерів якого був Насімі, дозволяє подивитися на питання існування і відповідальності інакше. У суфійській традиції людина не лише центр всесвіту, а його відображення, символ, процес.

Виставка «Я і ковчег, Я і потоп всесвітній» триватиме до 26 жовтня, пропонуючи відвідувачам можливість зануритися у світ сучасного мистецтва та філософії, що розширює горизонти.

YARAT і сучасне мистецтво: новий центр тяжіння для художників світу

YARAT – це некомерційна організація, що підтримує сучасне мистецтво Азербайджану та світу. Заснований у 2011 році, YARAT є ключовим культурним хабом Кавказу й Центральної Азії, який об’єднує художників, кураторів, дослідників та глядачів у динамічному діалозі через виставки, резиденції, фестивалі та освітні програми.

З 2015 року YARAT розташований у переобладнаній будівлі радянського військово-морського флоту з видом на Каспійське море. Простір охоплює 2000 м² виставкової площі, створеної в колишній базі технічного обслуговування кораблів.

В персональних та групових виставках у YARAT брали участь знані художники з усього світу, серед яких Ширін Нешат, Оскар Мурільйо, Ян Фабр, Мікеланджело Пістолетто та інші.